13 maja 2024

Festiwal Filmowy w Cannes 2024 w pigułce. Na które filmy warto zwrócić uwagę? Wszystkie zobaczymy niedługo w Polsce

Tegoroczny Festiwal Filmowy w Cannes odbędzie się w dniach 14-25 maja. Widzowie już odliczają godziny do święta kina, które zapowiada się niezwykle atrakcyjnie i z pewnością dostarczy ogromnych emocji. W ofercie filmowej na szczególną uwagę zasługują: „The Shrouds” Davida Cronenberga, „The Surfer” z Nicolasem Cage’em i „Horyzont. Rozdział 1”, czyli pierwsza część westernowej epopei w reżyserii Kevina Costnera.

Na przewodniczącą jury mianowano amerykańską reżyserkę Gretę Gerwig („Barbie”), a honorowym gościem będzie Meryl Streep. Aktorka odbierze specjalną Złotą Palmę już 14 maja w canneńskim Grand Théâtre Lumière. 

„Horyzont. Rozdział 1” w kinach od 28 czerwca.

„Horyzont. Rozdział 1” kinomani w Cannes zobaczą poza konkursem głównym. Oprócz Costnera w tej produkcji zagrali też m.in. Sienna Miller i Sam Worthington.

Western opowiada o tysiącach marzycieli, poszukiwaczach lepszego jutra, którzy przemierzają bezkresne terytoria Stanów Zjednoczonych z nadzieją na znalezienie swojego miejsca na Ziemi. Narażeni na ataki rdzennych mieszkańców, broniących swojej ziemi i napaści bandytów szukających łatwego łupu, mierzą się z własnymi słabościami i gniewem natury w drodze ku wymarzonemu celowi.

W kraju rozdartym krwawą wojną secesyjną krzyżują się losy szlachetnych i podłych, silnych i słabych, odważnych i tchórzy. Tylko nieliczni dotrą do szczęśliwego kresu tej wielkiej wędrówki.

„Horyzont. Rozdział 1” wyreżyserował wspomniany Kevin Costner („Tańczący z wilkami” – OSCAR®, „Bezprawie”), a muzykę skomponował John Debney, twórca ścieżki dźwiękowej do legendarnej „Pasji” i „Króla Rozrywki”. 

Dystrybutorem filmu jest Monolith Films.

„The Surfer”

Miłośnicy rozrywki przez duże „R” także nie mogą się doczekać filmu z Nicolasem Cage’em „The Surfer”, który wyreżyserował Lorcan Finnegan. Zostanie on wyświetlony na specjalnym pokazie o północy. 

W tej wyjątkowej produkcji, nakręconej w Australii, główny bohater (w tej roli Nicolas Cage) powraca do swojego rodzinnego nadmorskiego miasta. Na miejscu zostaje upokorzony na oczach syna przez gang miejscowych surferów, którzy roszczą sobie prawa do jego ulubionej plaży, którą pokochał jeszcze w czasach dzieciństwa. Upokorzony postanawia pozostać na plaży, wypowiadając wojnę tym, którzy kontrolują zatokę.

Fot.: Zrzut ekranu

– Nicolas Cage wziął udział w projekcie i cieszymy się, że udało nam się go pozyskać i ostatecznie to on zagrał w nim główną rolę – przyznał w kwietniu w trakcie jednej z konferencji prasowych Thierry Frémaux, delegat generalny 77. Festiwalu Filmowego w Cannes. 

Dystrybutorem filmu jest Monolith Films.

„The Shrouds”

Jest też niespodzianka dla zagorzałych wielbicieli Vincenta Cassela, który ostatnio czarował widzów w roli Atosa we francuskiej superprodukcji „Trzej muszkieterowie: D’Artagnan”.

Tym razem aktora nie zobaczymy w roli kostiumowej. W „The Shrouds” Davida Cronenberga francuskiemu aktorowi będzie partnerowała Diane Kruger. To kolejny, po ubiegłorocznych „Zbrodniach przyszłości” obraz kultowego reżysera na francuskim festiwalu.

Fot.: Zrzut ekranu

Przypomnijmy, że przez 26 lat Cronenberg nie pokazał na Lazurowym Wybrzeżu żadnego swojego filmu. 

Nowy film z Kruger i Casselem opowiada historię 50-letniego Karsha, który jest odnoszącym sukcesy biznesmenem. Wciąż rozpamiętujący śmierć żony, po której nie otrząsnął się i nie wrócił do równowagi psychicznej, wymyśla rewolucyjny, ale i kontrowersyjny system, GraveTech. Pozwala on żywym nawiązywać kontakt z ich bliskimi, którzy odeszli. Pewnej nocy kilka grobów, zostaje zdewastowanych. Karsh postanawia znaleźć wandali.

Dystrybutorem filmu jest Monolith Films.

A poniżej wszystkie filmy w konkursie.

Pełna lista:

„Megalopolis” – reż. Francis Ford Coppola.

„The Apprentice” – reż. Ali Abbasi.

„Motel Destino” – reż. Karim Ainouz.

„Bird” – reż. Andrea Arnold.

„Emilia Perez” – reż. Jacques Audiard.

“Anora” – reż. Sean Baker.

„The Shrouds” – reż. David Cronenberg.

„The Substance” – reż. Coralie Fargeat.

„Grand Tour” – reż. Miguel Gomes.

„Marcello Mio” – reż. Christophe Honore.

“Caught by the Tides” (“Feng Liu Yi Dai”) – reż. Jia Zhang-Ke.

“All We Imagine as Light” – reż. Payal Kapadia.

„Rodzaje życzliwości” – reż. Yorgos Lanthimos.

„L’Amour Ouf” – reż. Gilles Lellouche.

„Wild Diamond” („Diamant Brut”) – reż. Agathe Riedinger.

„Oh Canada” – reż. Paul Schrader.

„Limonov: The Ballad” – reż. Kiriłł Sieriebriennikow.

„Parthenope” – reż. Paolo Sorrentino.

“The Girl with the Needle” – reż. Magnus von Horn.

„Norah” – reż. Tawfik Alzaidi.

„The Shameless” – reż. Konstantin Bojanov.

„Le Royaume” – reż. Julien Colonna.

„Vingt Dieux!” – reż. Louise Courvoisier.

“Who Let the Dog Bite?” („Le Proces du Chien”) – reż. Laetitia Dosch.

„Black Dog” („Gou Zhen”) – reż. Guan Hu.

„The Village Next to Paradise” – reż. Mo Harawe.

„September Says” – reż. Ariane Labed.

„L’Histoire de Souleymane” – reż. Boris Lojkine.

„The Damned” („Les Damnes”) – reż. Roberto Minervini.

„On Becoming a Guinea Fowl” – reż. Rungano Nyoni.

„My Sunshine” („Boku No Ohisama”) – reż. Hiroshi Okuyama.

„Santosh” – reż. Sandhya Suri.

„Viet and Nam” – reż. Truong Minh Quy.

„Armand” – reż. Halfdan Ullman Tondel.

Pokazy pozakonkursowe:

„Furiosa: Saga Mad Max” – reż. George Miller.

„Horizon, an American Saga” – reż. Kevin Costner.

„She’s Got No Name” – reż. Chan Peter Ho-Sun.

„Rumours” – reż. Evan Johnson, Galen Johnson, Guy Maddin.

Premiery:

„Misericorde” – reż. Alain Guiraudie.

„C’est Pas Moi” – reż. Leos Carax.

„Everybody Loves Touda” – reż. Nabil Ayouch.

„En Fanfare” („The Matching Bang”) – reż. Emmanuel Courcol.

„Rendez-Vous Avec Pol Pot” – reż. Rithy Panh.

„Le Roman de Jim” – reż. Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu.

Pokazy o północy:

„Twilight of the Warrior Walled In” – reż. Soi Cheang.

„I, the Executioner” – reż. Seung Wan Ryoo.

„The Surfer” – reż. Lorcan Finnegan.

„The Balconettes” („Les Femmes au Balcon”) – reż. Noemie Merlant.

Pokazy specjalne:

„The Beauty of Gaza” („La Belle de Gaza”) – reż. Yolande Zauberman.

„Apprendre” – reż. Claire Simon.

„L’Invasion” – reż. Siergiej Łoznica.

„Ernest Cole, Lost and Found” – reż. Raoul Peck.

„Le Fil” – reż. Daniel Auteuil.

W trakcie 77. Festiwalu Filmowego w Cannes 2024zostaną przyznane nagrody – Złote Palmy w następujących kategoriach:

Film pełnometrażowy:

Grand Prix,

najlepsza reżyseria,

nagroda jury,

najlepszy scenariusz,

najlepsza rola kobieca,

najlepsza rola męska.

Film krótkometrażowy:

Złota Palma za najlepszy film,

nagroda jury.

Pozostałe nagrody:

Złota kamera dla najlepszego kinowego debiutu reżyserskiego.

Cinéfondation za najlepszy film studencki i najlepszą ścieżkę dźwiękową.

Palm Dog (Psia palma) – za najlepszy psi występ.

Horyzont. Rozdział 1

Artykuł powiązany z filmem
O filmie Zwiastun